Bij Kinderpraktijk Hoorn kunt u terecht voor een dyslexie- of dyscalculieonderzoek voor uw kind. Veelal merken ouders dat hun kind(eren) minder goed zijn in spelling of lezen of juist in rekenen. Dit komt dan ook naar voren bij de scores van de CITO toetsen op school. Omdat scholen gebonden zijn aan bepaalde budgetten en dus niet ieder kind kunnen laten testen op dyslexie of dyscalculie komen ouders regelmatig naar Kinderpraktijk Hoorn voor een dergelijk onderzoek.
Uiteraard kunnen wij bij veel kinderen zo’n onderzoek afnemen. Wel is het zo dat bij een dyslexie- of dyscalculieonderzoek aan bepaalde eisen moet worden voldaan. Eén daarvan is het hardnekkigheidscriterium. Omdat hier nog wel eens wat onduidelijkheid over bestaat of dat ouders hier helemaal niet van op de hoogte zijn, willen we dit criterium graag nader toelichten (hieronder spreken we van dyslexie, maar het hardnekkigheidscriterium is bij dyscalculie hetzelfde).
De definitie van dyslexie is: ‘een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren van het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau’.
De hardnekkigheid van de leesproblemen is een belangrijke aanwijzing voor dyslexie. Om de hardnekkigheid van een lees-en/of spellingprobleem aan te tonen moet er begeleiding plaatsvinden. De vastgestelde lengte en duur van deze (individuele) begeleiding is één uur per week (of 3x 20 minuten) gedurende een periode van 15-20 weken.
Naast de eis over de periode van begeleiding, moet de begeleiding ook geboden worden door een erkende leerkracht, remedial teacher of orthopedagoog.
De eis van begeleiding geldt voor kinderen tot en met de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Daarna wordt er van uit gegaan dat er door het aantal jaren onderwijs dat de kinderen hebben gehad voldoende leesonderwijs is geweest om eventuele hardnekkigheid aan te tonen.
Deze begeleiding kan uiteraard bij Kinderpraktijk Hoorn plaatsvinden. Wij kunnen dan monitoren hoe uw kind de aangeboden spellingsregels of leesmethoden toepast en of het beklijft. Wanneer er geen vooruitgang te zien is, is dit een extra bewijs dat er sprake kan zijn van dyslexie. Als er wel een (kleine) vooruitgang te zien is, adviseren we ook vaak om een maand na het stoppen van de begeleiding nogmaals te bekijken of de geleerde kennis is blijven hangen of dat het alsnog is weggezakt. Soms kunnen kinderen (door bijvoorbeeld een hogere intelligentie) wel de regels onthouden op het moment dat ze er actief mee bezig zijn, maar wordt het niet geautomatiseerd. Ze kunnen het dan dus na bijvoorbeeld een maand niet meer terughalen. De hardnekkigheid van het lees- en/of spellingprobleem kan dan alsnog aangetoond worden.
In de eerste bijeenkomst wordt getest op welk niveau uw kind op dat moment zit, zodat in de loop van de begeleiding bekeken kan worden of er al dan niet vooruitgang wordt geboekt. Dit doen wij door tussentijds te toetsen.
Heeft u vragen over bovenstaande? U kunt altijd een afspraak maken voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek. Dit kunt u doen via ons online aanmeldsysteem onder de knop ‘Aanmelden‘, via de telefoon 0229-700220 of per mail info@kinderpraktijkhoorn.nl.